DE EERSTE REGEL: HOU EEN RITME AAN… 

Probeer een regelmatige slaapwekcyclus aan te houden: ga iedere avond op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Slapen zonder regels leidt nooit tot echt uitrusten. «Doorzakken» of tot twaalf uur uitslapen verstoort het slaapwekritme.

Ga alleen naar bed wanneer u echt wilt slapen en doe meteen het licht uit

Val niet op de bank in slaap tijdens het tv kijken. Probeer een ontspannen gewoonte voor het slapengaan te ontwikkelen (bv. een warm bad, lezen, muziek). Stop minstens een uur voor u naar bed gaat met werken of andere bezig heden. Het is beter om overdag niet te slapen, maar als een middagdutje echt nodig is, zorg er dan voor dat dit niet lang duurt en slaap nooit na drie uur. Vermijd roken: roken is slecht voor het hele lichaam en bovendien heeft nicotine een stimulerende werking

… EN ZORG VOOR EEN GOEDE «VOORBEREIDING»…

 Als u niet binnen 20 minuten inslaapt, is het beter om in plaats van in bed te liggen woelen, op te staan en wat door het huis te lopen, tot u terug naar bed wilt. Nachtkleding met maximale bewegingsvrijheid heeft de voorkeur; het dra gen van dikke kledingstukken kan schadelijk zijn en overmatig transpireren veroorzakenLees niet en kijk niet naar tv wanneer u in bed ligt.

De slaapkamer moet comfortabel, stil en donker zijn en de juiste temperatuur hebben (de optimale temperatuur ligt rond 1820 graden). Een te warme omgeving leidt tot ‘s nachts of te vroeg wakker worden. De matras mag noch te zacht, noch te hard zijn en moet de juiste steun aan het lichaam geven. 5 Ook het hoofdkussen is belangrijk: zorg ervoor dat het hoofd in lijn met de wervelkolom ligt

… OVERDRIJF NIET MET ETEN… 

Cafeïne is een stimulerend middel: vermijd koffie en cafeïnehoudende dranken, vooral s avonds. Vermijd het gebruik van alcohol s avonds. Alcohol kan aan een kant sla perigheid veroorzaken maar is aan de andere kant een van de redenen voor het s nachts wakker worden. Vermijd schranspartijen: de gulden regel voor een goede nachtrust is een lichte maaltijd. Een lichte snack s avonds kan nuttig zijn om s nachts niet hongerig wak ker te worden

… EN TRAIN REGELMATIG 

Zorg voor regelmatige lichamelijke beweging. o s Avonds is het beter om ontspanningsoefeningen te doen (stretchingyoga, wandelen) en zijn activiteiten die het lichaam belasten, vooral competitieve activiteiten, af te radenWijzigingen van eventueel voorgeschreven behandelingen moeten met de huisarts worden besproken.