Vandaag, 31 mei, is het Werelddag zonder Tabak. Een gelegenheid voor heel wat rokers om te stoppen met roken. Ben jij een van die 7 op de 10 rokers die willen stoppen? De website van Tabakstop verzamelt allerlei tips die je vanaf morgen zeker kunt gebruiken.

MEER WETEN OVER WERELDDAG ZONDER TABAK

Stoppen met roken. Het kan!

Wie zich laat helpen, heeft drie tot vier keer meer slaagkans! 

Tabakstop is een gratis dienst waar je terecht kunt voor hulp bij het stoppen met roken. Op het nummer 0800 111 00 kom je met een erkende tabakoloog in contact!

Aarzel niet om hen te contacteren. Deze begripvolle en geduldige hulpverleners zijn gratis te bereiken op 0800 111 00 en helpen je om te stoppen met roken.

 

Roken is ongezond. Dat weet iedereen ondertussen. Maar stoppen met roken is niet evident, dat weten we ook. Gemiddeld heeft een roker 5 à 7 pogingen nodig om definitief te stoppen. Enkele simpele tips om je in de juiste richting te sturen:

 

  • Je moet zélf willen stoppen.
  • Leg een tijdje op voorhand je ‘stopdag’ vast, zodat je je hierop mentaal kan voorbereiden.
  • Gooi je sigaretten, aanstekers, asbak en aanverwanten weg. Zo word je niet herinnerd aan het roken en is de verleiding minder groot als je een moeilijk moment hebt.
  • Verzet je zinnen als je trek krijgt in een sigaret: maak een wandeling, sport, ga op bezoek bij vrienden …
  • Licht iedereen in je omgeving in dat je stopt met roken. Zij kunnen je steunen, tips geven of er rekening mee houden je geen sigaret meer aan te bieden.
  • Beloon jezelf als je een (zelf vooropgestelde) mijlpaal bereikt: een boek, een restaurantbezoek …
  • Bedenk op voorhand hoe je bijvoorbeeld gaat reageren als iemand je een sigaret aanbiedt.
  • Is je vorige poging om te stoppen mislukt? Zie dit niet als falen, maar bekijk het telkens als een sterke poging die je dichter bij het definitief stoppen brengt.

 Wil je stoppen met roken? Je kan steeds terecht bij onze tabakologen.

 

Rookstop blijft een belangrijk onderwerp, want roken versterkt alle gezondheidsrisico’s.

Roken verhoogt het risico op kanker, hart- en vaatziekten en longziekten. Het zorgt voor een slechtere insulinewerking en doet de bloedsuikerspiegel stijgen. Één sigaret kan de insulinewerking met 15% doen dalen! Roken heeft een ongunstig effect op de cholesterol, doet de bloeddruk stijgen en verhindert het transport van zuurstof naar de weefsels. Het versnelt het proces van slagaderverkalking en het tast de kleine bloedvaten aan. Hierdoor is er een grotere kans op zenuwschade, nierschade, oogschade en impotentie. Bovendien zorgt het voor een slechtere wondheling en komen bij rokers vaker mondproblemen voor. Stoppen met roken is ook een zeer goede verjongingskuur. Niet alleen zal je je beter voelen, maar ook de doorbloeding van de huid zal verbeteren, waardoor je minder rimpels hebt.

Op de jaarlijkse ‘Werelddag zonder Tabak’  vraagt de ‘Nationale Coalitie tegen Tabak’, waarvan het  Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie  (VIGeZ) deel uitmaakt, drie zaken aan de Belgische regering:

  • Een tabaksreclameverbod op verkoopplaatsen.
  • De beperking van het aantal verkooppunten tot tabaks- en dagbladwinkels.
  • Het niet langer zichtbaar tonen van tabaksproducten op de verkoopplaats.

 De keuze gemaakt om te stoppen? Praat er zeker over met je arts. Er bestaan immers talloze ondersteunende therapieën zoals nicotinekauwgom, -pleisters en -inhalators alsook geneesmiddelen die de drang naar een sigaret verminderen. Zorgverleners die een specifieke opleiding hebben genoten tot tabakoloog, zijn best geplaatst om je te helpen stoppen met roken. Onder bepaalde voorwaarden wordt hun hulp terugbetaald, informeer je hierover bij je ziekenfonds.